Пандемичният живот накара много от нас да се чудят как пропускането на нормални прегледи при зъболекар ще промени вероятността от кариес, кървене от венците, млечница в устната кухина или други орални здравословни проблеми.

За да подобрите устната си хигиена, първо трябва да започнете с диетата си. За съжаление, закупуването на любимите ви храни не е най-добрият вариант.

За да изградите здрави зъби, наблегнете на храни с ниско съдържание на въглехидрати и захари, с високо съдържание на фибри и съдържащи важни хранителни вещества, от които устата ви се нуждае, като калций, фосфор и магнезий. Избягвайте сладки, преработени, кисели и високо въглехидратни храни без значителна хранителна стойност.

Нека да разгледаме три храни, които активно ще насърчават здравето на устната кухина и три, които могат да увеличат вероятността от кариес, кървене на венците и чувствителни зъби.

3 храни, които да ядете за добра устна хигиена

Какаови зърна

полифенолите в какаото, както и някои в кафето и чая, успешно убиват бактериите, причиняващи кариес, и създават бариера между зъбите и плаката

Шоколадът със сигурност е любима храна на много, но ако не съдържа добавена захар може да помогне за предотвратяване на кариеси, като държи определени орални бактерии под контрол и спира образуването на плака върху зъбите.

Проучване от 2009 г. показа, че полифенолите в какаото, както и някои в кафето и чая, успешно убиват бактериите, причиняващи кариес, и създават бариера между зъбите и плаката.

През 2019 г. изследователите установиха, че вода за уста с какаови зърна унищожава бактериите S. mutans – тези, които са най-отговорни за кариесите – еднакво добре с вода за уста, отпускана с рецепта. Дори по-добре, нямаше доказателства, че той унищожава други полезни бактерии в оралния микробиом.

Придържайте се към какаови зърна или тъмен шоколад с много малко или никаква захар, тъй като добавената захар напълно ще противодейства на ползите от какаовите зърна.

Риба, богата на мазнини

Мазната риба е с високо съдържание на витамин D, което може да помогне за намаляване на риска от кариес.

Мазната риба е важен компонент на много здравословни диетични модели, тъй като е с високо съдържание на витамин D. Това хранително вещество е необходимо за почти всяка система на тялото, но едно от по-малко известните му предимства е способността му да намалява риска от гниене на зъбите.

Витамин D работи синергично с витамините А и К2, за да достави калций до зъбите, укрепвайки емайла отвътре навън. Дефицитът на някое от тези хранителни вещества може да доведе до отслабване на емайла.

Рибите, богати на мазнини, са с високо съдържание на Омега-3. Омега-3 мазнините поддържат здравето на венците и дори могат да помогнат за предотвратяване и намаляване на симптомите на пародонтит (заболяване на венците), който засяга почти половината от възрастните в световен мащаб.

С други думи, ако венците ви редовно кървят при четкане или почистване с конец, помислете за увеличаване на приема на Омега-3, за да намалите възпалението и кървенето.

Риба тон, скумрия, сьомга и пъстърва са едни от рибите с най-високо съдържание както на витамин D, така и на омега-3.

Листни зеленчуци

Листните зеленчуци помагат на устата да произвежда повече нитрат- и нитрит-редуциращи бактерии.

Листните зеленчуци са полезни пребиотици и съдържат важни нутриенти, с които се хранят здравите орални бактерии. За разлика от храните с високо съдържание на въглехидрати, листните зеленчуци помагат на устата да произвежда повече нитрит-редуциращи бактерии. На свой ред устата и сърдечно-съдовата ви система се възползват от повишеното съдържание на азотен оксид.

Листните зеленчуци не само ще направят зъбите ви по-чисти, но и активно ще поддържат по-здравословен орален микробиом.

По-тъмните листни зеленчуци са най-добри за зъбите, тъй като те също са с високо съдържание на минерали, които вашите зъби усвояват по време на реминерализация, за да подсилят структурата си. Добри примери за тях включват зеле, спанак, зеленчуци от ряпа, манголд и рукола.

3 храни, които да избягвате

Сушени плодове

Сухите плодове се лишават от водата си, оставяйки след себе си вещество, което захранва захарта директно с вашия орален микробиом.

Названието „плод“ го кара да звучи здравословно, но сушените плодове са лишени от вода. Това, което остава, е подобно на лепкав карамел, който захранва оралния микробиом със захар.

Комбинирайте това с ниското pH на много от плодовете и ще получите идеална предпостаква за развитие на кариеси.

Свежите плодове са много по-полезни за оралното здраве, до голяма част поради водата, която съдържат.

Газирани напитки

В допълнение към високото си съдържание на захар, много газирани напитки са и силно киселинни.

Освен високото си съдържание на захар, всички газирани напитки – дори тези с нула калории – съдържат много киселина. По скалата на pH много обикновени безалкохолни напитки се класират между 2 и 3, което е много киселинно дори в сравнение с напитки като кафето.

Киселинността от подобно ниво в устата е повече от вероятно да допринесе за гниене, възпаление на венците и обща дисбиоза на оралния микробиом.

Ако искате да се поглезите със сода, но да предпазите зъбите си, изпийте я за кратък период от време — не отпивайте с часове без прекъсване — и веднага след това изплакнете зъбите си с вода, за да осигурите буфер. Изчакайте около 45 минути, след което измийте зъбите си.

Боб и леща

Фитиновата киселина в боба и лещата се свързва с хранителни вещества като калций, фосфор, витамин D и магнезий и може да затрудни усвояването им от зъбите ви.

Бобът и лещата са храни, които често се смятат за здравословни – с основателна причина – но наличието на фитинова киселина често може да бъде предпоставка за появата на кариеси.

Фитиновата киселина се свързва с хранителни вещества като калций, фосфор, витамин D и магнезий и може да затрудни усвояването им от зъбите ви.

Недостигът на хранителни вещества като тези може да ви направи по-податливи на кариес и пародонтит.

Добрата новина е, че бобът и лещата, когато са лишени от излишната фитинова киселина, всъщност насърчават доброто здраве на зъбите.

За да елиминирате фитиновата киселина, помислете дали да не накиснете боб, леща и други зърнени храни за една нощ, преди да ги сготвите. Можете също така да закупите покълнали зърна, което означава, че съдържанието на фитинова киселина в тях вече е намалено.

Заключение

В статията разгледахме 3 от храните, които подпомагат отлична устна хигиена, както и 3, които могат да доведат до проблеми с вашите зъби. Важно е да запомните, че балансираната диета е ключът към доброто здраве, не само на зъбите, но и на цялото ви тряло!

Ако смятате, че статията ни Ви е била полезна, препоръчваме да прегледате останалите материали в нашата Блог секция. В нея ще откриете още информация, свързана с избелване на зъби, поддържане на безупречна орална хигиена и много други!

Научете повече за GlowSmile тук